Jönköpings kommun tipsar om klättring

Från sajten jkpg.com.
Jönköpings kommun satsar på att marknadsföra klättringen runtom staden, i samarbete med Jönköpings Klätterklubb.
På en hemsida som riktar sig till turister finns numera bilder och mängder av matnyttig information om klätterberg och inomhusklättring i Jönköpingstrakten. Sajten drivs av det kommunala bolaget Destination Jönköping.
Idén kom från Jönköpings KK och Destination Jönköping var inte sena att haka på.
– Vi hade sett hur kommunen förde fram mountain bike och tänkte att de kunde göra samma sak med klättring, berättar Henric Wahlgren, ordförande för Jönköpings KK.
Henric och andra intresserade medlemmar i klubben träffade Destination Jönköping, som tyckte idén var jättebra. Klubbmedlemmarna levererade sedan texter och bilder, uppdaterade förare på 27Crags och nu i maj publicerades materialet.
– Utan engagerade medlemmar hade detta aldrig blivit av. Vi bestämde oss för vilka klippor som skulle vara med och valde de som ligger stadsnära och där klättringen inte är begränsad på grund av djurlivet.
– Förhoppningsvis gör sajten att klätterintresserade som passerar förbi väljer att stanna till i Jönköping och pröva klipporna. Den hjälper också människor som är nya i stan att komma ut och klättra och kan även inspirera klättrarna i Jönköping att ta sig ut, säger Henric.
Klipporna som ligger i Jönköping och dess utkanter är kanske inte fantastiska i jämförelse med andra områden, enligt Henric, men marknadsföringen av klättringen ska ses i ljuset av att staden expanderar befolkningsmässigt varje år.
– Jönköping går från att vara en stor småstad till en liten storstad. Och är man beredd att åka bil härifrån i 1-2 timmar så finns det mycket bra klättring att välja mellan, från västkusten till Ågelsjön och ned till Kullaberg i söder.
Nu hoppas Henric och Jönköpings KK att samarbetet med Destination Jönköping ska fördjupas.
– Vi får se hur man kan gå vidare. Vi har sedan tidigare ett samarbete med kommunen kring utveckling av stadsnära klätterklippor. Hemsidan är bara starten på samarbetet och ska inte ses som en färdig produkt!