Abisko

Tid: 2,5-3,5 timmar
Startpunkt: Toppen av liften upp på Nuolja, Abisko
Karta: Fjällkartan BD6

I Abisko går det visserligen en lift upp på fjället Nuolja, men nedfarterna lämnas opistade. Området lockar därför till sig offpiståkare, och här finns även möjlighet att gå toppturer upp på Slåttatjåkka eller Njullá. Utsikten mot Lapporten och ned i Gohpasvággi är storslagen! Liften upp är långsam, så kalla dagar erbjuds en filt under uppfärden. Vid toppen av liften finns ett trevligt café, Aurora Sky Station, för den som vill värma sig, beundra utsikten eller fylla på med energi.

Upp: Från liften följ den kryssmarkerade leden västerut, i riktning mot Slåttatjåkkas topp. När leden vikar av åt höger fortsätter man rakt fram i flack terräng. Gå på vänster sida om en liten sluttning, med siktet inställt på en påle uppe på ryggen. Väl uppe på ryggen är toppröset nära.

Ned: Åk höger om väderstationen och fortsätt söderut nedför stora ytor. I slutet av åket möter man den kryssmarkerade leden som kallas Glidaren. Korsa denna och fortsätt skråa ned genom skogen i riktning tillbaka mot liftstationen fram till ett längdspår, som är markerat med gröna märken på träden. Följ längdspåret tillbaka. Man åker då mot åkriktningen, så var uppmärksam på mötande skidåkare och var rädd om spåret.