Ny SKF-rapport om riskerna kring autobelay

Foto: http://www.mytrublueautobelay.com/
Foto: http://www.mytrublueautobelay.com/
Kan en klättrare glömma bort att knyta in sig och börja klättra utan rep?
Svaret är ja. I USA har ett par dödsolyckor inträffat.
Olyckorna har skett i klätterhallar på leder utrustade med ”autobelay”,  automatiska självsäkringssystem. Sådana blir allt vanligare i Sverige och övriga världen.
Svenska Klätterförbundets säkerhetskommitté publicerar nu en rapport med rekommendationer för att öka säkerheten.
– Vi har sett en ökning av antalet självsäkringssystem på den svenska marknaden och fått frågor från klubbar och hallar hur vi ska förhålla oss till dem säkerhetsmässigt, men även ekonomiskt. För att lättare svara på frågorna finns nu det här dokumentet som stöd, säger Robin Dahlberg, ledamot i säkerhetskommittén.
Ett av de farligaste misstagen man kan göra är att glömma bort att klippa in sig och börja klättra osäkrad. Det har varit orsaken till flera olyckor:

  • I april 2011 skadades en man vid ett markfall på Stone Age Climbing Gym i Albuquerque i New Mexico.
  • I september 2013 dog en 52-årig kvinna i Grapevine i Texas sedan hon fallit i marken från omkring nio meters höjd på Summit Climbing Gym.
  • I januari 2014 hittades en erfaren klättrare död på golvet på Boulder Rock Club i Colorado. Den 63-årige mannen hade sin sele på sig och låg nedanför en autobelay-led, men var inte inklippt.
Foto: http://humanfactorsblog.org/
Foto: http://humanfactorsblog.org/
– Det som är läskigt är just att en sådan till synes enkel och säker produkt som självsäkringssystem har lett till en ny sorts tillbud och olyckor, nämligen ofrivillig frisoloklättring. Det måste tas på allvar och får inte avfärdas som klantmisstag, säger Robin Dahlberg.
Allt fler klätterhallar har infört åtkomsthinder som ska påminna klättraren om att koppla in sig. Ett exempel är en plastduk som spänns upp vid insteget och som repet måste kopplas bort från.
Känner du till en olycka eller ett misstag som skett på en autobelay? Gör en incidentrapport och hjälp SKF:s säkerhetskommitté att få en bättre kunskapsbas.
pdf Säkerhetsrekommendationer för automatiska självsäkringssystem.